Elfojtott érzelmek kezelése
Fontos kitérnünk arra, hogy az érzelmek elhárítása nem egyenlő az érzelmek kezelésével, szabályozásával.
Úgynevezett elhárító mechanizmusok munkálkodnak bennünk, melyek tudattalan folyamatokon keresztül fejtik ki működésüket, s azt a célt szolgálják, hogy a tudatunkat megvédjék az elviselhetetlen tartalmaktól.
Egy tudatos érzésről tudunk dönteni, hogy mit kezdünk vele, hogy pl. félretesszük addig, amíg olyanok lesznek a körülményeink, hogy foglalkozni tudjunk vele. Viszont amikor elfojtunk valamilyen nehéz, kibírhatatlan érzést, az tudattalanul zajlik, nem mi döntünk róla, és ez annak érdekében történik, hogy megvédjen minket a fájdalomtól, a kíntól, szégyentől, stb.
Negatív érzelmek kezelése
Különbséget kell tennünk az érzelmek szabályozása és kontrollja között.
- Általában a negatív érzelmeket szoktuk kontrollálni: ilyenkor az érzelmi megélés jelentősen lecsökken.
- Ezzel szemben az érzelemszabályozás során dinamikusan alakítjuk az érzelmi megélést bizonyos helyzetekhez. Nagyon gyakori, hogy a negatív érzéseket szeretnénk megszüntetni, kivetni magunkból, mert félünk a nehéz érzésektől – pedig fontos jelzőértékkel bírnak.
Képzeljük el, hogy a láz olyan, mint egy nehéz érzés. Ha betegek leszünk, sokszor a láz jelzi, hogy valami nincs rendben. Ilyenek a negatív érzések is, jelzik, hogy nem érzem jól magam. Vegyük például a dühöt. Sokan gondolják úgy, dühösnek lenni nem szabad, ártok vele másoknak, azonban a düh segítségével tudjuk megvédeni magunkat, mert jelzi, hogy valaki átlépett a határainkon.
Érzelmi manipuláció kezelése
Érzelmi manipulációt vagy másnéven érzelmi zsarolást bizonyára a legtöbbünk elszenvedett már az életében. Ilyenkor a másik a saját szükségletei, céljai kielégülése érdekében befolyásolni próbál bennünket.
Ez történhet nyíltan is, de sok esetben nagyon finom eszközökkel történik, s csak utána vesszük észre, hogy áldozatul estünk egy érzelmi manipulációnak. Általában a bűntudat, a félelem, a kötelességtudat megjelenései jelezhetik ezt.
Ahhoz, hogy ellen tudjunk állni a zsarolásnak, fel kell tudnunk ismerni, hogy milyen érzések jelennek meg bennünk, hogy ezek az érzések hozzánk tartoznak, vagy esetleg a másik felől érkeznek, ehhez elengedhetetlen az énhatárok megléte és ismerete. Így könnyeben tudjuk függetleníteni magunkat a manipuláló személy bűntudatkeltésétől.
Érzelmi válság kezelése
Érzelmi válságról vagy krízisről akkor beszélhetünk, ha olyan számunkra új helyzetbe kerülünk, amit nehézségként élünk meg, mert a meglévő eszközeinkkel lehetetlen megoldani.
Ilyen esetben új készségek kialakítására van szükség ahhoz, hogy megfejlődjük a krízist.
Linehan megfogalmazott különböző stratégiákat, amelyekkel túlélhetők a krízisek, amíg nem tudunk változtatni a számunkra kihívást jelentő szituáción.
- Ilyen például a figyelemelterelés más tevékenységekkel, gondolatokkal, másoknak való segítéssel.
- Másik módja lehet az önmegnyugtatás, melynek érdekében tudatos jelenlét gyakorlatokat végezhetünk lehetőleg mind az 5 érzékszervünk (látás, hallás, ízlelés, szaglás, tapintás) bevonásával. Pl. figyeljük meg az ételt, amit készítünk: milyen színe, állaga, íze van, milyen a tapintása.
- Végezzünk olyan dolgokat, melyekkel kellemesebbé tehetjük a pillanatot: pl. bátorítjuk magunkat, hogy ez átmeneti állapot, eddig megoldottam a dolgokat, ezután is megfogom.
- Vagy elképzelhetünk megnyugtató jeleneteket, egy biztonságos helyet, amit részletesen kidolgozunk magunkban.
Ezek segítségével könnyebben fogjuk tudni megélni a krízishelyzetet, akkor is, ha az adott pillanatban még nem állunk készen a probléma gyökerének azonosítására és a probléma megoldására. Ha pedig készen állunk, magabiztosabban, tudatosabban fogunk tudni elindulni a megoldás felé vezető úton.